Сила, издръжливост и гъвкавост за BJJ (от Тодор Абрашев)

1435833636_crossfit21

Понеже доста хора ме питат за тези неща, реших да споделя моята философия по въпроса. Това не е само мое мнение но и на едни от най-успешните състезатели по BJJ и граплинг, но разбира се има и други успешни състезатели с различно виждане.

Въпросът, който много често ми задават е:

Трябва ли да се тренира отделно от тренировките по BJJ, сила, издръжливост и гъвкавост?

Първо ще започнем с издръжливостта понеже там отговора е най-лесен. И той е – НЕ. Тренировките по BJJ завършват с борби, които са най-добрия начин за правене на издръжливост за BJJ. Който чувства, че не се е изморил достатъчно може да вдигне оборотите или да направи допълнителни борби. За мен лично няма смисъл да се губи енергия за тренировки за издръжливост, като може издръжливостта да се прави с борба и същевременно да се подобрява и техниката.

Тренировката за гъвкавост е част от загрявката в BJJ, но само на това не може да се разчита да се постигнат сериозни резултати. Най-доброто време да се разтяга е след тренировка, когато тялото е загряло. Правилната тренировка за гъвкавост може да удължи живота на ставите и да предотврати контузии.

Въпросът за силата е най-сложен. Ако имахме неограничена енергия, разбира се допълнителни тренировки за сила само биха помогнали. Но проблемът е, че човек няма как да тренира неограничено и има максимален брой тренировки, които може да си позволи на седмица. И въпросът е как да бъдат разпределени оптимално.

Тук вече зависи какви са целите на трениращия:

Ако иска да е максимално добър в неговата категория, препоръчвам да тренира главно BJJ. И един път в седмицата, вместо борби след тренировка да прави базови упражнения с леки тежести (мъртва тяга, клек и др,), както и малко лостове – набиране, кофички. Целта е да се заздрави мускулатурата и да се намали риска от травми.

Ако иска да е по-силен от гледна точка на самозащита и участие в абсолютни категории, допълнителната маса и сила, според мен ще допринесат повече от допълнителна тренировка за техника. В този случай, препоръчвам да се правят отново базови силови упражнения, но вече може и два пъти седмично и с малко по-големи тежести. С тежестите разбира се не трябва и да се прекалява, понеже неправилно изпълнени упражнения с големи тежести могат да доведат до тежки травми.

Моята философия е, че е най-добре да се тренира основно BJJ, като веднъж седмично след тренировка да се прави малко сила и гъвкавост с цел да се предотвратят травми. Ако някой иска да натрупа мускулна маса или да направи голяма гъвкавост е добре да се консултира със специалист.

Как е най-добре да се тренира за издържливост според един от най-успешните граплери – Марсело Гарсия.

Мнението на Марсело Гарсия и за силовите тренировки.